Zapraszamy na wernisaż do Galerii na Strychu |
Wpisał: Redaktor | |
21.06.2016. | |
Dyrektor Brzozowskiego Domu Kultury oraz Autorzy mają zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy malarstwa "Z NATURY RZECZY" DOROTA JAJKO-SANKOWSKA "ITAKA" JAROSŁAW SANKOWSKI Szczegółowe informacje poniżej
Wernisaż 23 CZERWCA 2016 godz. 19:19 Galeria Na Strychu Brzozowski Dom Kultury ul. Armii Krajowej 3, Brzozów Możliwość zwiedzania wystawy w dniach: 23 CZERWCA - 15 LIPCA 2016 r. Pon. – pt. w godz. 9:00 - 16:00 Pon. – ndz. w godz. 16:00 - 20:00 Wstęp wolny Serdecznie zapraszamy DOROTA JAJKO - SANKOWSKA urodzona w 1968 roku w Brzozowie. Absolwentka PLSP w Miejscu Piastowym. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom z wyróżnieniem w 1993 roku w zakresie grafiki warsztatowej w pracowni serigrafii prof. Bogdana Przybylińskiego oraz aneks malarski w pracowni prof. Wojciecha Sadleya. W latach 1994 –2004 pracownik naukowo–dydaktyczny na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, w roku 1999 uzyskuje stopień doktora na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w dyscyplinie artystycznej: sztuki piękne - malarstwo. Od roku 2004 pracownik naukowo–dydaktyczny UR, a w 2009 roku uzyskuje na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej: sztuki piękne – malarstwo. Obecnie zatrudniona na stanowisku prof. UR w roku 2009 na Wydziale Sztuki w Zakładzie Rysunku. Członek ZPAP, w latach 1996-99 Prezes ZPAP Okręgu Olsztyńskiego. Autorka 29 wystaw indywidualnych, udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, Ważniejsze realizacje: 1995 – projekt witrażu do Kościoła pw. Matki Bożej Królowej Polski w Łęgowie, 1996/8 - Projekt witrażu do Kościoła Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy. Kontekst malarsko-rysunkowych odniesień w moich realizacjach jawi mi się w linii ścisłego związku z naturą. Relacja: człowiek – natura, odwieczny dialog w płaszczyznach poszukiwań traktuję jako próbę odpowiedzi na najważniejsze pytania, które zadaje sobie człowiek. W obserwacji, odczuwaniu natury silnym wrażeniem zapisuje mi się pejzaż; relacja skali patrzącego z ogromem masy przestrzeni roztaczającej się wokoło, która swą konstrukcją zatrzymuje wzrok, zmusza do wytężonej, wręcz bolesnej obserwacji. Kalendarium ważniejszych wystaw indywidualnych 1992 – Malarstwo Galeria Autorska Nad Wisłą Toruń 1997 – Pejzaże Galeria ZPAP 85 Bydgoszcz 1999 – Malarstwo Galeria Związku Polskich Artystów Plastyków Olsztyn 1999 – Widoki aula Akademii Sztuk Pięknych Wrocław 2001 – Krajowidoki Biuro Wystaw Artystycznych Krosno 2004 – Dygresje Galeria Rynek Olsztyn 2005 – Malarstwo Salon Sztuki Współczesnej BWA Bydgoszcz 2006 – Aberracja Galeria Biuro Wystaw Artystycznych w Rzeszów 2007 – Pastele Galeria Dom Artysty Plastyka Galeria 022 Warszawa 2007 – Malarstwo Galeria Pod Belką Zamek Nidzica 2008 – Perygrynacje Galeria Autorska Jana Kaji i Jacka Solińskiego Bydgoszcz 2009 – Pasaż wystawa malarstwa i rysunku, Galeria PRYZMAT Kraków 2009 - Malarstwo Galeria Dwory Karwacjanów i Gładyszów Gorlice 2010 – Peregrynacje Galeria BWA Rzeszów 2014 – Comploratio, Galeria Wspólna Bydgoszcz 2016 – Z NATURY. RZECZY BWA Galeria Sanocka Sanok 2016 – Zatrzymane Galeria Wieży Ciśnień. Muzeum Wodociągów Bydgoszcz 2016 – Malarstwo Galeria HORTAR Tarnów 2016 – Comploratio II Galeria NA PIĘTRZE Łódź JAROSŁAW SANKOWSKI urodził się w 1962 roku w Bydgoszczy. Po pięcioletniej nauce w bydgoskim Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych, rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1987 roku otrzymał dyplom magisterski w pracowni prof. Jerzego Zabłockiego z zakresu malarstwa i grafiki. Uprawia malarstwo, rysunek, grafikę projektową. Obecnie etatowo związany jest z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, prowadzi zajęcia z rysunku i malarstwa. W 2007 uzyskał doktorat w dziedzinie artystycznej – sztuki plastyczne w dyscyplinie artystycznej - sztuki piękne na ASP we Wrocławiu. W 2014 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie artystycznej – sztuki plastyczne w dyscyplinie artystycznej - sztuki piękne na ASP w Katowicach. W malarstwie i w rysunku autor cykli o tematyce architektonicznej, gdzie impulsem są obserwacje prowadzone we wnętrzach i otwartej przestrzeni miejskiej oraz analizowanie rycin i projektów architektonicznych o renesansowym i XVIII wiecznym rodowodzie. Także autor cyklu odnoszącego się do praw fizyki, które stają się terenem badania możliwości informacyjnych obrazu. Autor 25 wystaw indywidualnych oraz uczestnik sześćdziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków. Obrazy architektoniczne w moim malarstwie stanowią etap, jednocześnie rezultat poszukiwań malarskich z ostatnich dwudziestu lat. Głównym motywem są tu elementy architektury, nawiązujące z jednej strony do klasyki, z drugiej są próbą kreowania „miejsca zabudowanego” w znaczeniu architektonicznym i czysto malarskim. Wyzwolenie architektury z funkcji wspomagającego tła i architektoniczna autonomia, jest jednym z moich podstawowych celów malarskich. Fascynacja budynkami sięga mojego dzieciństwa, gdzie ogromne wrażenie robiły na mnie okazałe gmachy urzędów, kościołów, dworców kolejowych a także nastrój i charakter rodzinnego domu. Skłonności do budowania obrazu za pomocą brył, płaszczyzn, kierunków, oraz powierzchni, kierują zainteresowanie w stronę architektury, która staje się cechą formy malarskiej, wskazówką do porządkowania, a także tematem. Ściany, detale architektoniczne i inne rekwizyty służą wydobyciu charakteru miejsca, kolor, faktura, światło, skala służą emocji. Cały czas rozwijam paletę środków malarskich od delikatnych pociągnięć pędzla, śladów ołówka czy kredki po gęste płaszczyzny farby grubo nakładanej na siebie, bądź wcieranej w papier. Staram się unikać dosłowności, czy ilustracyjności przedstawienia wpisując motyw w abstrakcyjny układ form oparty na symetrycznym dopełnianiu stron, lub na przeciwstawianiu segmentów obrazu, czy zestawianiu części obrazu na zasadzie montażu malarskiego. Miejsce – architektoniczne środowisko, identyfikuje się i inspiruje poprzez swoją wyjątkowość, jedyność. Celem moich starań malarskich jest wydobycie strukturalnych cech, lub pozorów trwałości na rzecz ukazania zależności między pustką a obecnością. BDK |
|
Zmieniony ( 23.06.2016. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|