Menu Content/Inhalt
Start arrow Aktualności arrow Współpraca SP z Instytutem Badań Edukacyjnych
Współpraca SP z Instytutem Badań Edukacyjnych Drukuj Email
Wpisał: Redaktor   
17.05.2013.
Image

Instytut Badań Edukacyjnych wylosował Szkołę Podstawową w Grabownicy Starzeńskiej do badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia.

Instytut Badań Edukacyjnych to jednostka badawczo – rozwojowa Ministerstwa Edukacji Narodowej. Od roku 2010 prowadzi ona ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Prace specjalnie powołanej pracowni badawczej koncentrują się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.
Do tego niezmiernie ważnego i unikatowego w skali kraju badania , które z pewnością przyczyni się do rozwinięcia metodologii badań obserwacyjnych, została wylosowana także Szkoła Podstawowa w Grabownicy Starzeńskiej.
Badaniem objęto do tej pory 306 oddziałów klasowych i 5572 uczniów ze 176 szkół podstawowych, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne będą śledzone w kolejnych etapach badania aż do 2015 roku. W ramach opisywanego badania ankietowano również rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół podstawowych.
W roku szkolnym 2010/2011 dzięki ankietom skierowanym do rodziców badanych uczniów, nauczycieli nauczania początkowego i dyrektorów szkół oraz badaniom socjometrycznym a także testom psychologicznym uczniów, zebrane zostały pierwsze informacje o potencjalnych szkolnych, rodzinnych i indywidualnych uwarunkowaniach procesu kształcenia.
Drugi etap badania odbył się w roku szkolnym 2011/2012. Zmierzono wówczas osiągnięcia uczniów klas czwartych za pomocą profesjonalnie przygotowanych standaryzowanych testów. 
W roku szkolnym 2012/2013 miał miejsce trzeci i czwarty etap badania.

Image

Etap trzeci poświęcony był diagnozie różnych cech psychologicznych uczniów, które wpływają na jakość uczenia się.
Jednym natomiast z kluczowych elementów czwartego etapu badania były obserwacje procesu nauczania – uczenia się. Badanie objęło uczniów klas piątych wraz z ich nauczycielami języka polskiego i matematyki. Metoda obserwacyjna prowadzona była w oparciu o specjalnie przygotowaną aplikację Głównym celem badania nie była ocena pracy szkoły, a jedynie próba uchwycenia interakcji w trakcie zajęć lekcyjnych. Metody testów czy kwestionariuszy, w przeciwieństwie do obserwacji, nie zawsze pozwalają na rzetelną analizę procesów i interakcji zachodzących w klasie w relacjach nauczyciel – uczeń oraz uczeń – uczeń. Uniemożliwiają także ocenę wpływu tych procesów i zachowań na szkolne osiągnięcia uczniów. Metoda obserwacyjna ułatwia określenie jak czynniki, takie jak: klimat, metody pracy nauczyciela czy komunikacja w grupie rówieśniczej, wpływają na osiągnięcia szkolne uczniów.
Badania mogły być realizowane dzięki zaangażowaniu uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. Mimo początkowych obaw, wszyscy wyrazili zgodę, aby w nich uczestniczyć. Dzięki wynikom badań, które udostępniane są naszej  szkole, możemy szukać takich metod, które w najlepszy sposób będą przyczyniać się do rozwoju potencjału intelektualnego uczniów. Poza tym nasza szkoła promowana jest na terenie Polski. Wśród ankieterów prowadzących badania przewijają się osoby z odległych terenów naszego kraju. Ostatnio badania prowadzili ankieterzy z Gdańska. Miło nam słyszeć pochlebne słowa, które wypowiadają o pracy i miłej atmosferze panującej w naszej placówce. Dodatkowo porównują oni też bazę oświatową naszego terenu ze stanem innych szkół, które odwiedzali podczas badań. W porównaniu tym nasze szkoły oceniane są bardzo wysoko. Świadczy to o dużym zaangażowaniu władz naszej gminy w poprawę warunków lokalowych miejscowych placówek oświatowych, a co za tym idzie tworzenie coraz lepszego zaplecza do nauczania dzieci i młodzieży oraz dogodnych warunków pracy kadry nauczycielskiej.
Pragniemy podziękować wszystkim rodzicom, uczniom oraz nauczycielom za udział w tych badaniach. Doceniamy ich przychylność i zaangażowanie w realizację Projektu.

Image

Szkolny Koordynator Projektu
Barbara Podulka

 
Zmieniony ( 20.05.2013. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

W skrócie...


Ostrzezenia
Biuletyn Informacji Publicznej
Monitor Polski
Dziennik Ustaw
Portal Interesanta
Rewitalizacja
Dokumenty utracone
Kompleks Sportowo-Rekreacyjny
Rodzina 3+
Gospodarka odpadami
Harmonogram 2014

certyfikat eurorenoma





Media

Oglądaj nasze

 materiały filmowe

 

 

Urząd Miejski w Brzozowie, ul. Armii Krajowej 1, 36-200 Brzozów, pow. brzozowski, woj. podkarpackie
tel. (13) 43-410-50, fax. (13) 43-410-55
e-mail: um_brzozow@brzozow.pl
http://www.brzozow.pl
NIP: 686-10-01-197, Regon: 000524631

Nr konta bankowego: 72-8642-1113-2011-9306-0664-0001